Od jakiego wieku warto uczyć dzieci języka obcego

To fascynujące, jak malutkim dzieciom z potoku dźwięków udaje się wyłowić zdania, słowa, sylaby… Potem ODKODOWAĆ język i zacząć go samodzielnie używać, tworząc nieskończenie wiele kombinacji- wypowiedzi.

Żeby dobrze zrozumieć sytuację maleństwa w otoczeniu początkowo zupełnie obcych dźwięków, na jednym ze szkoleń poproszono nas o policzenie wyrazów słyszanych w wypowiedzi z nagrania. Zdaje się, że był to któryś z języków skandynawskich. Chyba nie muszę mówić jaki był efekt tego doświadczenia. Nasze odpowiedzi wahały się od 20 do 60 słów.

Oczywiście, dorosły mózg to nie to samo, co mózg dziecięcy. On uczy się inaczej. Rozmawiając z rodzicami często słyszę pytanie: OD KIEDY można, albo od kiedy jest bezpiecznie uczyć dziecko języka obcego. Czy może jest jakieś „jeszcze ZA WCZEŚNIE”?

To były także moje osobiste obawy, kiedy miałam zostać mamą. Swoim zwyczajem, zakopałam się w książki, takie jak ta widniejąca poniżej w Źródłach. Ale chyba największe wrażenie zrobiły na mnie wyniki serii eksperymentów przeprowadzonych przez psycholingwistkę Janet Werker. Zwraca ona uwagę nie tyle na proces uczenia się dźwięków, ile na sytuację, kiedy te dźwięki PRZESTAJEMY WYŁAPYWAĆ. Bo są NIEPOTRZEBNE. Mózg ciągle dąży do optymalizacji zysków i strat. Jeśli jakaś umiejętność nie jest mu potrzebna, zapomina ją.

W eksperymencie Janet Werker używa przykładu z języka hindi, który ma dwa różne dźwięki odpowiadające literze „d”. 6 MIESIĘCZNE dzieci uczące się języka angielskiego lub hindi są w stanie te dźwięki rozróżnić. Jednak pół roku później, w wieku 12 MIESIĘCY, umiejętność tą mają już TYLKO dzieci uczące się języka hindi. W angielskim jest tylko jedno „d”. Rozróżnianie innych jego wariantów nie jest dla mózgu przydatne. Więc na to drugie „d” przestaje reagować.

Reasumując, DZIECI UCZĄC SIĘ DŹWIĘKÓW, UCZĄ SIĘ TAKŻE NIE ZWRACAĆ NA NIE UWAGI. Kiedy więc warto zacząć naukę języka obcego? You tell me…


Źródła:

Jak wychować dziecko dwujęzyczne, Barbara Zurer Pearson, Media Rodzina, 2013

Infant’s Ability to Learn Phonetically Similar Words: Effects of Age and Vocabulary Size, Janet F. Werker, C.T. Fennel, K.M. Corcoran, 2002 (http://infantstudies-psych.sites.olt.ubc.ca/files/2015/07/WerkerEtAl_2002.pdf)

Dodaj komentarz